Hoe verkoop je je boek (voordat je de eerste letter op papier hebt staan)?

15 July 2023

Als je LinkedIn opent, lijkt het wel alsof iedere connectie een boek heeft geschreven. 68% van de Nederlanders verlangt naar het uitgeven van een boek. Maar hoe doen ze dat toch? Met de hoeveelheid zzp’ers om je heen, is het misschien makkelijker geworden om je levensverhaal op papier te krijgen. Een schrijfcoach is zo gefikst en de optie om een ghostwriter in te huren is ook voorhanden. Er zijn nog altijd uitgeverijen die smachten om de nieuwe Adriaan van Dis of Connie Palmen te ontdekken. En wanneer je het boek echt in eigen beheer wilt uitgeven, zijn er tal van zogenaamde self-publishers jou voorgegaan. Wie schrijft, die blijft en bij zo’n 300.000 Nederlanders ligt er al een manuscript te versloffen. Maar hoe kun je er nou voor zorgen dat je in een bestseller lijst terecht komt? Hoe werkt de promotie en waarom wordt het ene boek nou wel opgepikt door de media en het andere niet? Als je ambitie is om je als auteur te onderscheiden, lees dan de volgende adviezen van mij als ervaringsdeskundige.

68% van de Nederlanders verlangt naar het uitgeven van een boek.

Stap 1: Neem je tijd
Drie jaar heb ik de tijd genomen om te werken aan het uitgeven van mijn eerste boek. Allereerst is het belangrijk om je te verdiepen in het schrijvers vak. Doe research naar zinnige cursussen waar je van andere cursisten feedback kan ontvangen. Scene voor scene ga je alvast op zoek naar jouw schrijfstijl. Door andere stukken te lezen, ontdek je wat jou aanspreekt. Lees ondertussen boeken in de categorie waarin jij wilt schrijven, maar zoek ook zeker boeken die te maken hebben met jouw onderwerp.
Lees je rijk
Mijn boekenkast is gevuld met boeken die mij iets konden vertellen over het zelf uitgeven van een boek. Elk boek benadrukte net weer even een ander aspect. Sommige zoomen in op het manuscript, andere vertellen je hoe je in de bestseller top60 kan komen. Of het nu gaat om strategie of je kwaliteit als schrijver verbeteren; lezen zorgt er ook voor dat je een betere schrijver wordt.
Leer van de meester

In het kader van het boekenbal en andere activiteiten die bijvoorbeeld plaats vinden in de bibliotheek, worden er regelmatig schrijvers op pad gestuurd om hun boek te promoten. Bij dit soort laagdrempelige evenementen kun je jouw vragen stellen. Bovendien is het zinnig om met een ander oog naar een presentatie te kijken. Jij weet tenslotte dat jij ooit op die stoel zit en geïnterviewd wordt over jouw debuut.

Stap 2: Doe onderzoek
Buiten het feit dat je op onderzoek uit moet om als schrijver goed beslagen ten ijs te komen, is het ook belangrijk om te beseffen welke mogelijkheden je hebt om je boek straks uit te geven. Elke maand een podcast beluisteren via het platform Schrijven en Uitgeven is een waardevolle tip. Zo ontdek je wat er allemaal bij komt kijken als je jouw boek in eigen beheer wilt uitgeven. Zoek daarnaast naar mensen in het vak die jou meer kunnen vertellen over de stap richting een uitgeverij. Regelmatig worden er webinars georganiseerd waar je meer te weten kunt komen over de voorwaarden van een manuscript.
Groepsapp met jezelf
Er verschijnen nooit blauwe vinkjes, maar een appgroep met jezelf is enorm interessant. Het heeft mij geholpen. Alles wat ook maar ooit in de toekomst bruikbaar kon zijn, heb ik daarin opgeslagen. Links naar artikelen kunnen van pas komen als je wat dieper op een bepaald onderwerp in wilt gaan. Interviews op televisie die je terug moet kijken, omdat een expert in jouw vakgebied zijn zegje doet. Maar ook quotes die je haalt uit gesprekken, films, presentaties en bijvoorbeeld sociale media om jou te inspireren het volgende hoofdstuk af te maken.
Kijk om je heen
Regelmatig was ik in boekwinkels te vinden om te ontdekken welke boekcovers mij aanspraken. Na verloop van tijd kun je je eigen moodboard maken en wordt je visie steeds duidelijker. Dat is prettig voor de toekomstige ontwerper die voor jou of vanuit de uitgever aan de slag gaat. Ik spaarde dan ook namen van leveranciers en eventuele toekomstige samenwerkingspartners die mij verder in dit proces konden brengen. Zo heb ik niet alleen de vormgever, maar ook een videoproductiebedrijf gevonden die mijn boektrailer heeft gemaakt.

Stap 3: Besteed aandacht aan je netwerk
Het is altijd goed om op elk verjaardagsfeestje, burendag of familiereünie te laten weten waar je mee bezig bent. Het is meteen een stok achter de deur om nu eindelijk de eerste versie af te ronden. Je leert meteen waar de triggers zitten in jouw verhaal. Waar gaan de wenkbrauwen van fronzen en op welk gedeelte uit jouw pitch slaan de mensen aan? Als je er vol passie over kunt vertellen, zijn de eerste kopers binnen jouw eigen netwerk geboren.
Sociale media
In mijn geval was het geen optie, maar het allerbeste is om jouw doelgroep warm te maken op sociale media. Misschien vind je het leuk om proeflezers te vinden via Facebookgroepen. Op LinkedIn kun je je volgers laten stemmen over twee verschillende boekcovers. Wellicht lukt het je om in een whatsapp groep voor schrijvers te komen die elkaar stimuleren om online samen te schrijven. Het leven van een auteur is nou eenmaal eenzaam en op die manier ben je toch ‘samen’ aan het werk.

Stap 4: Maak keuzes
Als je alles voor jezelf hebt onderzocht, is het belangrijk om keuzes te maken. Er is niets zo fijn om zelfverzekerd jouw schrijverspad te bewandelen. De grootste kritische lezer ben je waarschijnlijk zelf. Aarzel dan ook niet om door te gaan met jouw missie. Het boek moet er komen! Vanuit verschillende hoeken zul je dan ook advies krijgen, maar voor iedereen werkt het anders. Als je de keuze hebt gemaakt om je manuscript te overhandigen aan een uitgever, onderzoek dan alle voorwaarden waar je aan moet voldoen. Blijf dan niet hangen op platformen om zelf je boek uit te geven, want dat zaait twijfel. Wanneer je je richt op een bepaalde doelgroep tijdens het schrijven, weet dan dat dit belangrijk gaat zijn voor de media die je kiest om jouw boek te promoten. Want als jij al niet weet welke weg je bent ingeslagen, dan weet de lezer dat ook niet. Sterker nog; dan gaat die lezer jouw boek niet vinden en dat willen we natuurlijk juist wèl!

© Manouck Kwakernaat

Schrijfster, evenementenplanner, casinoverbeteraar, pionier en gastspreker.

en_GBEnglish (UK)